Ga naar hoofdinhoud

Actoren en data

Burgers en overheidsorganisaties

Het Vorderingenoverzicht Rijk maakt het voor burgers mogelijk om op snelle en eenvoudige wijze gegevens over financiële verplichtingen op te vragen bij (uiteindelijk alle) overheidsorganisaties.

De belangrijkste actoren in het Vorderingenoverzicht Rijk zijn daarom de burger en de (overheids)organisaties, waarbij de burger centraal staat.

Actoren: burger en overheidsorganisatie(s)

Het Vorderingenoverzicht Rijk is ontwikkeld volgens de principes van privacy en security by design: informatiebeveiliging is een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp. Er zijn dus geen andere partijen die een rol spelen bij het opvragen en verstrekken van de informatie over financiële verplichtingen. Zo is ook geborgd dat alleen de burger inzicht krijgt in deze gegevens.

Uitdagingen bij het opvragen van informatie over financiële verplichtingen door burgers.

De grootste uitdagingen voor burgers bij verkrijgen van overzicht over de eigen financiële verplichtingen aan de overheid zijn:

  • Vindbaarheid. Het is niet gemakkelijk om contact op te nemen met alle overheidsorganisaties.
    • Je moet weten welke organisaties er zijn.
    • Je moet weten hoe je elke organisatie kunt bereiken.
  • Verschillende aanvraagprocessen. Bij elke organisatie werkt het proces om de eigen gegevens op te vragen net weer een beetje of zelfs volledig anders.
    • Het is niet altijd makkelijk om het juiste verzoek om informatie te doen.
    • Het is niet altijd duidelijk wat de status van een verzoek is.
    • Soms moet er veel extra informatie worden opgezocht of aangeleverd voordat een verzoek wordt gehonoreerd.
    • Ook voor organisaties betekent dit dat er soms onvolledige of onjuiste verzoeken binnenkomen.
  • Verschillende (presentatie) van informatie. De informatie die door de organisaties verstrekt wordt of de vorm waarin deze verstrekt wordt kan flink verschillen.
    • Dat maakt de informatie soms lastig te vergelijken.
    • Dat maakt het lastig om een goed totaaloverzicht te verkrijgen.
  • Veel handmatig werk. Het kost veel tijd om bij alle organisaties de juiste aanvraag te doen, te wachten op antwoorden en de antwoorden te integreren tot een overzicht.
    • Het sturen van brieven met verzoek om informatie en/of het bellen van alle organisaties is veel werk.
    • De doorlooptijd van aanvragen kan er voor zorgen dat informatie weer gedateerd is en dat het aanvraagproces weer herhaald moet worden.

Automatiseren en API's voor burgers

Het Vorderingenoverzicht Rijk geeft burgers een hulpmiddel in handen waarmee zij zelf geautomatiseerd zaken kunnen regelen met de overheid. Alle digitale communicatie tussen burgers en overheid gebeurt via API's. Burgers kunnen die API's aanroepen via een 'API Client':

API's voor burgers

Hiermee geeft het Vorderingenoverzicht Rijk invulling aan het API Contactoppervlak G2C uit de Nederlandse API Strategie.

Stelselafspraken, standaarden en automatiseren

Het Vorderingenoverzicht Rijk lost deze uitdagingen als volgt op:

  • Vindbaarheid: een stelsel van deelnemende organisaties.
  • Verschillende aanvraagprocessen: een standaardprotocol voor het opvragen van informatie over financiële verplichtingen.
  • Verschillende presentatie van informatie: documentstandaarden voor het verstrekken van informatie over financiële verplichtingen, en geautomatiseerde samenvoeging tot een overzicht.
  • Het automatiseren van zowel het aanvraagproces als het verstrekken van gegevens.

In het project Vorderingenoverzicht Rijk wordt van al deze zaken een referentie-implementatie opgeleverd, om te bewijzen dat de afspraken, standaarden en automatisering werkt en beheersarm uitvoerbaar is.

Vorderingenoverzicht Rijk: totaalplaat actoren, standaarden en automatisering

Data ontsluiten binnen organisaties

Een aanvullende uitdaging is dat er vaak ook binnen (bron)organisaties het één en ander geregeld moet worden om gegevens over financiële verplichtingen uit verschillende (bron)systemen beschikbaar te maken om deze vervolgens te kunnen ontsluiten aan de burger. Deze uitdaging kent over het algemeen binnen elke organisatie een specifieke context, deeluitdagingen en oplossingsrichtingen. De totale data flow structuur ziet er daarom als volgt uit:

Burgers, bronorganisaties, bronsystemen


En in iets technischere vorm:

Dataflow